Sin Chew Daily

From Malaysia Factbook

Jump to: search
Today, the Sin Chew Daily is the leading Chinese-language daily newspaper in Malaysia, with 1.2 million readers and selling about 400,000 copies a day, compared to 60,000 copies in the 1960s.[1]
Sin Chew Daily logo

Sin Chew Daily (星洲日報), formerly known as "Sin Chew Jit Poh", is the leading Chinese-language daily newspaper in Malaysia, with an average daily circulation of 400,000 copies, as of 30 June 2009.[2] A member of the Asia News Network, the newspaper is distributed not only throughout Malaysia but also in neighboring countries such as Southern Thailand, Brunei, Indonesia and northern Kalimantan. It is also published and printed in Indonesia and Cambodia under different mastheads. Presently, Sin Chew Daily has 53 news bureaus and 6 printing plants in both East and West Malaysia. The newspaper is owned by Sin Chew Media Corporation Berhad, a subsidiary of Media Chinese International Limited.

Sin Chew Daily's forte is political commentaries, which has made it a reader's darling, but a Malay politician's demon, especially since it fights for the survival of Chinese vernacular schools.[3] However, its Managing Director, Liew Chen Chuan insists that Sin Chew Daily champions the concerns of all Malaysians, and not just Sinophiles.[3]

A visit to Sin Chew Daily (31-03-2009)
(Uploaded by MohdNajibRazak on 31 March 2009)

2.  Brief history: Sin Chew Daily was founded on 15 January 1929 by Aw Boon Par (胡文豹) and Aw Boon Haw (胡文虎), founder of the Tiger Balm in Singapore, as part of their Star Amalgamated Newspaper. Even after the secession of Singapore from Malaysia in 1965, the newspaper continued to operate from Singapore. However, to expedite the printing process, Sin Chew built a new plant at its present head office premises in Petaling Jaya in the early 1970s.

Following the directives from the government on restraining foreigners from controlling the press, the Aw family transferred their ownership of Sin Chew Daily to Lim Kheng Kim in 1982. In 1987, Sin Chew Daily sank into deep financial trouble and a receiver was appointed.

Sin Chew Daily was one of the victims of the infamous Operation Lalang. On 27 October 1987, its publication license was suspended in one of the most drastic clampdowns on civil dissent launched by the government. After Tiong Hiew King, a Sarawakian entrepreneur, from Sarawak was moved by the dedication of management team led by CC acquired the newspaper, Sin Chew Daily was allowed to resume publication on 8 April 1988.

In the early 1990s, Sin Chew Daily emerged as the best selling Chinese newspaper, beating Nanyang Siang Pau, the then leading Chinese-language newspaper.[4]

In January 2007, the merger of Sin Chew Media Corporation, Hong Kong Ming Pao Enterprise Corporation, and Nanyang Press Holdings was announced. Subsequently on 30 April 2008, the newly formed Media Chinese International Limited (MCIL) made an unprecedented listing on both Bursa Malaysia and Hong Kong Stock Exchange. As a result of the merger, MCIL is today the largest Chinese newspaper group outside mainland China, Taiwan and Hong Kong.


3.  Hua Zong Literature Award: As part of its efforts to encourage the Chinese community to develop a love for its culture and language, Sin Chew Daily initiated a host of cultural events in 1991, including the Sin Chew Daily Literature Awards. Renowned Singapore artist, Tan Swie Hian, created the bronze sculpture, Hua Zong, as a prize for the winner and the literary award was then renamed the "Hua Zong Literature Award" (Floral Trail Literation Awards). Today, the Award is recognized by the Chinese communities around the world as a major literary award, and has been pivotal in fostering Chinese literature in Malaysia. Many Malaysian Chinese writers who have made a mark in the literary world were once nurtured and inspired by this Award.


4.  Controversies: In November 1997, Steven Gan began independent news site, Malaysiakini, with a story criticizing Sin Chew Jit Poh's practices. Sin Chew had doctored a photograph of Malaysia's ruling party to remove Anwar Ibrahim, who had then been imprisoned for corruption. According to BBC News, the Malaysiakini report led to "worldwide infamy" for Sin Chew Jit Poh, and the newspaper later issued a public apology.[5]  more... at Chronology



External links